Wat houden notariskosten precies in?
Bij het kopen van een huis krijg je te maken met notariskosten. Waar bestaan ze uit en welke kosten zijn aftrekbaar?
De notariskosten zijn een vaste kostenpost bij het kopen van een huis. Het is namelijk een registergoed waarvoor een notaris nodig is bij de overdracht. Zelfs als je voor de aankoop geen hypotheek nodig hebt, betaal je nog steeds notariskosten. Wat moet je over deze kosten weten? De hypotheekakte en de leveringsakte (koopakte) gaan via de notaris. Wat is hierin vastgelegd?
Wat houdt de hypotheekakte in?
In de hypotheekakte leg je vast dat het huis een onderpand is voor de door de bank verstrekte geldlening. Als je jouw betalingsverplichtingen niet meer nakomt, heeft de bank het recht om het huis te verkopen. Dit zogenaamde recht van hypotheek leg je vast bij de notaris. De officiële akte wordt door beide partijen vastgelegd in een hypotheekakte bij de notaris. Door de hypotheekakte loopt de geldverstrekker minder risico en betaal je een lagere rente in vergelijking met bijvoorbeeld een persoonlijke lening.
Wat is een koopakte?
De koopakte wordt ook wel leveringsakte of transportakte genoemd. Dit is het document waarin de officiële overdracht van het huis is vastgelegd. Voor de overdracht controleert de notaris of de verkopers die een handtekening plaatsen ook echt bevoegd zijn om het huis te verkopen. Ook controleert hij of zij of er nog beslagen op het huis rusten en of het huis en het perceel goed zijn beschreven. Met andere woorden: krijgt de koper ook echt wat hij mag verwachten? De leveringsakte wordt ingeschreven bij het Kadaster en in openbare registers.
Hoe hoog zijn de notariskosten?
De notarissen bepalen zelf de tarieven. De onderlinge verschillen kunnen hierdoor groot zijn. Het loont de moeite om bij meerdere notarissen een offerte op te vragen. Mogelijk ben je bij de plaatselijke notaris duurder uit dan bij de notaris in een nabijgelegen plaats. De verschillen kunnen in de honderden euro’s lopen. Normaal gesproken kiest de koper de notaris waar de overdacht plaatsvindt. De koper betaalt namelijk ook in de meeste gevallen de notariskosten. De kosten variëren van €700,- tot €1.500,-, maar er zijn uitschieters die hogere of lagere tarieven in rekening brengen.
Zijn de notariskosten aftrekbaar?
De kosten zijn deels aftrekbaar. De kosten voor de levering zijn niet aftrekbaar en voor de hypotheekakte juist wel. De notaris maakt ook kosten voor het inschrijven van de hypotheek bij het Kadaster; deze kosten zijn eveneens aftrekbaar. Kosten die betrekking hebben op de overdracht zijn daarentegen niet aftrekbaar. Hierdoor zijn Kadasterkosten slechts deels aftrekbaar.
Recent Nieuws
Essentiële vragen die je moet stellen tijdens een huisbezichtigingWaarom verkopen de huidige bewoners hun huis? Een van de eerste dingen die je kunt vragen, is waarom de verkopers besluiten te verhu
Vergeet deze verborgen kosten niet bij de aankoop van je huisOnderhoud en onverwachte reparaties Een huis vraagt continu om zorg. Denk aan regelmatig schilderwerk, reparaties aan het dak of onve
Haal meer uit je nieuwbouwwoning en verlaag je hoge energiekostenEnergieverbruik: Hoeveel stroom verbruikt een moderne nieuwbouwwoning? Nieuwbouwwoningen zijn tegenwoordig bijzonder energiezuinig. D
Begin met de juiste financiële stappen voor je droomhuisBepaal je maximale leencapaciteit Voordat je een bod uitbrengt, wil je weten hoeveel je maximaal kunt lenen. Geldverstrekkers kijken
HIER is dé makelaar van de Haarlemmermeer
Wij helpen je heel graag met de aankoop van jouw droomhuis!